Van onze reporter ter plaatse: Het verslag van de Koningscross in Alphen aan den Rijn! Dank aan Martin Bode voor het schrijven van een heerlijk stuk proza voor op deze zondagmiddag! Dus pak een koud drankje, en zoek een plekje in de schaduw: Veel lees plezier!

Tijden en dingen veranderen. Waren we nog aan het wennen dat de autocross van Bodegraven niet meer op 30 april was maar op 27 april, moeten we nu ook maar weer aan wennen dat de locatie ook niet meer Bodegraven is maar een stuk land in de gemeente Alphen aan den Rijn. In de achtertuin van de plaats waar Joeri Slappendel een grote jongen werd en ook op een steenworp afstand van de plaats waar onder andere de familie Hendriks en Gerritsen de autosloperij hadden waar in het verleden menig onderdeel voor een crossauto aangekocht werd.

Een mooi terrein met wat diepe sloten waar de organisatie een wal had neer gelegd. Onze gasten uit Geffen zijn dit soort diepe sloten immers niet gewend.

Sprint 1600

Zes auto’s uit de sprint 1600 klasse hadden zich ingeschreven voor deze wedstrijd. Daarbij toegevoegd twee auto’s uit de Juniorbuggy klasse. Dit zijn kleine sprinters, die een maximale cilinderinhoud van 600cc hebben. Richard Huisman liet in de manches zien dat hij de sterkste was. Bram den Hartog en Erik
Pijnenburg Jr. moesten het met wat minder punten doen. René Lok rijdt in de finale op zijn bijna thuis wedstrijd als derde naar de eerste bocht, Richard Huisman is als eerste weg met Erik Pijnenburg op de tweede plek. Bram den Hartog is dan vierde. Dit duurt ruim zeven rondjes. Het veld rijdt enigszins ruim uit elkaar. De overenthousiaste Erik Huisman raakt dan een achterblijver en belandt op de grondwal aan de binnenzijde waar door Erik Pijnenburg de leiding in de schoot krijgt geworpen. Rene Lok wordt tweede en Peter Klaassen derde.

Kevers

Dertien kevers aan de start.We zagen 2e Paasdag Ivo Galekop een mooie wedstrijd niet winnend af te sluiten wegens pech. Het euvel was weer uit de weg geruimd en met twee manche overwinningen en een derde plek in manche derde was hij weer ongenaakbaar.

Michel Witteveen kon het spoor nog goed volgen. Niels Smal ,Robby Degen, Bryan Mulder en Twan Scheel kwamen iets meer snelheid te kort. Een grote groep daarachter had het
gewoon zwaar. Met name Alan van Randeraad die bij de eerste cross nog verdienstelijk tweede werd had echt zijn dag niet.

Ivo Galekop neemt, zoals verwacht, de eerste bocht op de eerste plaats. Daarachter wat getrek en geduw waar Robby Degen als eerste van profiteert. Michel Witteveen is dan
derde. Twan Scheel is dan vierde en Bryan Mulder is dan vijfde. Mathieu van de Geer is de eerste uitvaller. Ook hier rijdt het veld ruim uit elkaar. Ondanks dat pakt Michel Witteveen dan toch de tweede plaats over van Robby Degen. Ook Alan zijn auto geeft dan de pijp aan Maarten.

Ivo wordt ogenschijnlijk makkelijk eerste. Michel Witteveen consolideert de tweede plaats en Robby Degen wordt derde.

Standaard KNAF

Jos Constable manifesteerde zich als beste vandaag. Niet echt overtuigend want jongens als Wouter Terberg, Pascal Sangers, Roy Sinke en Marc Verheij zaten er qua verzamelde punten vlak achter. De andere coureurs hebben wel wat minder goed gepresteerd.

Bij de start komen Wouter Terberg en Jos Constable het beste weg. Zij zijn echter wat aan het bakkeleien met elkaar en Roy Sinke profiteert daarvan en gaat als eerst de bocht door.

Pascal neemt direct daarna door een manoeuvre binnendoor de leiding weer terug. Dat doet ook Jos Constable en Roy zakt terug naar de derde en is direct in gevecht met Wouter Terberg. Ook dat gevecht gaat voor Roy verloren. Marc Verheij en Lianne van Mourik knokken dan om de vijfde en zesde plek.

Marc ziet toch kans om Roy te verschalken en gaat naar de vierde plek. Lianne maakt even een koprolletje en kan haar weg weer vervolgen. Aan de finish is er dan niets meer veranderd.

Pascal Sangers wordt eerste. Jos Constable wordt tweede en Wouter Terberg derde. Marc Verheij grijpt net naast het podium.

Standaard 1600

Helaas heb ik geen manche verslag en finale uitslag van deze groep waardoor ik alleen kan vermelden dat Brian Dikmans eerste is geworden. Danny van Wanrooy tweede en
Richard de Kruyk als derde.

Sprint 2000

Jan Hendriks had inde manches de beste papieren. Ná twee eerste plaatsen en een derde was hij de beste vandaag. Moos Kroon zat daar vlak achter. Op gepaste afstand Kees Buyserd, Jan de Rond en Remon van den Akker, Hendrik Molenaar en Peter Klaassen.

Verder reden er met Johan Bakelaar en Piet van Dijk nog twee Toerwagens mee.

Jan Hendriks komt wiel aan wiel met Kees Buyserd als eerste de bocht door. Moos Kroon is dan derde. Dit duurt maar even want Moos kroon pakt de tweede plek over van Kees Buyserd. Op redelijke afstand zit Hendrik Molenaar. Na vijf rondjes is Jan Hendriks al bij de toerwagens beland. Jan Hendriks wordt eerst. Moos Kroon haalt op de valreep de tweede plaats binnen met Kees Buyserd op zijn hielen.

Standaard 1400

Bij de standaard 1400 zagen we vandaag dat iedereen van iedereen kon winnen. Richard Renes was vandaag de beste vóór de finales maar had evenals Ronald Schuijlenburg
geen manche gewonnen. Manche overwinningen waren er vandaag voor zijn maatjes Rene en Arno Molenaar en herintreder Wijnand Both. Wijnand kende echter wat
mechanische problemen en reed alleen de eerste manche.

De beste finaleplaatsen waren er dus voor Richard, Ronald, René en Arno. De anderen moesten het vanuit de achterhoede gaan proberen. Hierbij opgemerkt dat Evert van Eck, die ook al lang niet meer gereden had, het beter deed dan zoon lief Jeroen.

Bij de start is het Ronald Schuijlenburg het beste weg maar is direct in gevecht met Richard Renes. Schouder aan schouder komen ze door de eerste bocht. Bij de eerste doorkomst heeft Richard dan toch Ronald te pakken. Het verschil per doorkomst is dan 3 á 4 tiende van een seconde. Richard benut het voordeel van de binnenkant maar moet toch zijn plaats weer afstaan en laat Ronald gaan. Arno Molenaar is dan derde en gaat tevergeefs het gevecht met Richard aan. Laurens Vonk is dan vierde. Als de finish vlag valt, is er niets meer veranderd.

Superstandaard

Voor mij vele onbekende namen in deze klasse. Dit komt omdat er maar liefst vijf auto’s van de ACCG meerijden. Mark van Velsen heeft vandaag top gepresteerd gezien zijn twee
manche overwinningen en een tweede plaats. Piet van Dijk mocht nog in zijn buurt rijden.
Op grotere afstand Clark Mulder Peter Nieuwkoop, Robin Folkertsma , Marcel Meeuse en Daan Zwanenburg.

Bij de start van de finale is het niet vreemd dat Mark van Velsen de kop pakt. Piet moet in de achtervolging evenals Clark Mulder. Clark poogt Piet in te halen maar dat staat Piet niet
toe. Pieter Nieuwkoop is de eerste uitvaller. Piet heeft een schakel probleem en moet Clark én Daan Zwanenburg aan zich voorbij laten gaan. Ook Marcel Meeuse gaat aan Piet voorbij. Veranderingen komen er niet meer. Mark van Velsen finisht als eerste. Clark Mulder pakt de tweede plaats en Daan Zwanenburg wordt derde vóór Marcel Meeuse.Henk Langerak pakt dan nog de vijfde plaats.

Standaard Rang Pang

Met 24 inschrijvingen was de standaard Rang Pang de op één na grootste groep coureurs. Dit betekende dat er in twee groepen gestreden moest worden om een plaats bij de beste vijftien voor de finale.

Patrick van de Brug had aan twee winnende manches genoeg om zich als eerste voor de finale te plaatsen. De derde manche ging hij niet van start. Met evenveel punten als Patrick waren het Sander de Bruin die de eerste startrij bevolkte. Dennis Baars en Nico van der Water completeerde de eerste startrij. Guus Oudshoorn, Mark de Hoop en Machiel Zijlstra en Maup Beneker nestelden zich op de tweede rij. De plaatsen op de
derde rij waren voor Robert van der Meer, Fedor Kemp. Marco Koole, Arjan Herwijer en Roy de Vries namen de plaatsen in van de weggevallen Jos van der Vlist en Gerard Duivenvoorden.

Ogen kom je tekort bij de start van deze finale. Er gebeurd voorin van alles. Het is echter Patrick van de Brug die de leiding pakt. Hij wordt gevolgd door Sander de Bruin in zijn
oude Scirocco. Nico van der Water verprutst zijn start en moet het even met een derde plaats doen. Guus Oudshoorn en Machiel Zijlstra zitten daar weer achter. Enkele achterblijvers staan dan nog steeds stil in de bocht en vormen een obstakel.

Marco Koole is dan inmiddels opgerukt naar een vierde plaats en gaat in de aanval bij Nico van der Water. In ronde zeven pakt Sander de Bruin de eerste plaats over van Patrick van de
Brug. Marco Koole is dan toch Nico van de Water voorbij. In de laatste ronde gebeurd er niets meer. Sander wordt eerste vóór Patrick en Marco Koole. Net naast het podium toch nog een eervolle vermelding voor Nico van de Water, Robert van der Meer en Arjan Herweijer.

Junioren

Het slot van deze dag was voor de Junioren. De grootste groep met 21 deelnemers. Dylan Gerrits toonde zich ongenaakbaar met drie overwinningen. Op kleine afstand hadden zich Benjamin Zuidam, Lucas Konings en Romy Pijnenburg voor de eerste startrij gekwalificeerd.

Op de tweede rij Remon van Rossum, Ricardo Koster, Thijs van Bladel en Jarno v.d. Krol.

De derde rij was voor Bas van Bemmel, Fabienne Verburgt, Luc de Vries en Lars van Kuringe. De achterst rij waren voor Gyan van Vliet, Bas van Hulst en Tom Littel die de weggevallen Britt Meeuse verving.

Na het doven van het startlicht is het Romy Pijnenburg die als beste weg komt. Remon van Rossum tweede en Dylan Gerrits als derde. Benjamin Zuidam maakt een koprol en blijft op ondersteboven liggen. Code rood volgt en er volgt een herstart. Omdat dit in de eerste ronde gebeurd mag Benjamin weer mee starten. Alvorens hij de auto weer aan de praat heeft zijn wij getuige van enige hilarische momenten. Met man en macht probeert men de auto van Benjamin aan te duwen(???? er zijn toch tractoren?). Maar nee hoor, dit gebeurd met mankracht. Met een tong als een stropdas zien we die mannen duwen en tot overmaat van ramp ligt daar ineens John de Jong languit op de grond. Het duurt even voordat de auto weer zelfstandig rijdt en bij de startgrid is.

Romy pakt bij de herstart wederom de eerste positie. Benjamin volgt op de tweede plaats. Nu de wielen maar aan de grond houden. Dylan Gerrits is dan derde kort achter Benjamin. Lucas Koning is dan vierde maar verschalkt Dylan Gerrits en Remon van Rossum is dan vijfde. De auto’s op kop rijden opmerkelijk genoeg gemiddeld sneller dan hun grotere
broers van de standaard Rang Pang.

Als de achterblijvers geen obstakel meer vormen voor de koplopers zien we Romy Pijnenburg ruim de overwinning pakken. Benjamin Zuidam wordt tweede vóór Lucas Konings. Dylan Gerrits die zo’n goede manches reed, is dan toch maar vierde. Remon van Rossum wordt vijfde en Lars van Kuringe zesde.

Tot zover Koningsdag. Groet, Martin Bode